افسانه سلیمانی؛ محمد حسین عباسپورفرد؛ عباس روحانی؛ محمد حسین آق خانی
چکیده
تیلرها (2WTs) از انواع تراکتورهای کوچک به شمار میروند که معمولاً در گلخانهها، باغها، شالیزارها، و در جاهایی بیشترین کاربرد را دارند که حرکت تراکتور دشوار است. از آنجاییکه تیلرهای موجود تنها یک کلاچ برای انتقال توان به جعبه دنده دارند و کلاچی برای هدایت و فرمان ندارند، برای دور زدن و هدایت مخصوصا زیر درختان یا تغییر مسیر ...
بیشتر
تیلرها (2WTs) از انواع تراکتورهای کوچک به شمار میروند که معمولاً در گلخانهها، باغها، شالیزارها، و در جاهایی بیشترین کاربرد را دارند که حرکت تراکتور دشوار است. از آنجاییکه تیلرهای موجود تنها یک کلاچ برای انتقال توان به جعبه دنده دارند و کلاچی برای هدایت و فرمان ندارند، برای دور زدن و هدایت مخصوصا زیر درختان یا تغییر مسیر حرکت در حین کار مشکلات عدیدهای دارند، به همین علت در این تحقیق تلاش گردید راهحلی برای رفع این مشکل ارائه شود. دو نوع کلاچ اصطکاکی صفحهای (دیسکی) و مخروطی که بیشترین کاربرد را در ماشینهای کشاورزی دارند، مد نظر قرار گرفتند. گشتاور به وجود آمده روی محور دوار تیلر 9 اسب بخار با استفاده از نسبت دنده در حالت دنده 1 محاسبه شد. نیروی اعمالی به دسته کلاچ و نهایتاً صفحه کلاچ از سوی کاربر نیز به منظور درگیری کلاچ محاسبه گردید. با داشتن مقدار نیروی انتقالی، گشتاور و فضای موجود، به طراحی کلاچ مخروطی که امکان به کارگیری آن روی محور دوار تیلر وجود دارد با استفاده از نرمافزار طراحی سه بعدی (CATIA) پرداخته شد. برای حصول اطمینان از مقاومت قطعات در برابر شکست و کارکرد صحیح آنها، تحلیل استاتیکی قطعات کلاچ منتخب که در معرض تنش ماکزیمم هستند در نرمافزار انسیس (ANSYS R17.2) دنبال شد. نتایج بررسیها نشان داد که استفاده از کلاچ مخروطی روی محورهای دوار طرفین تیلر با عملکرد مناسب و ضریب اطمینان بالا با توجه به مقاومت قطعات در برابر تحلیل استاتیکی امکانپذیر است.
محسن ثقوری؛ رضا عبدی؛ محمد علی ابراهیمی نیک؛ عباس روحانی؛ محمد علی میسمی
چکیده
هضم بیهوازی حالت جامد، علاوه بر تولید انرژی به عنوان راهکاری برای مدیریت زباله جامد شهری در نظر گرفته میشود. مزایای این روش شامل حجم کمتر مورد نیاز رآکتور، انرژی کمتر برای گرم کردن و جابجایی راحتتر مواد هضم شده میباشد. از آنجا که قسمت آلی زباله جامد شهری بسیار ناهمگن است، در نتیجه برای بررسی تولید بیوگاز از هر نوع زباله ...
بیشتر
هضم بیهوازی حالت جامد، علاوه بر تولید انرژی به عنوان راهکاری برای مدیریت زباله جامد شهری در نظر گرفته میشود. مزایای این روش شامل حجم کمتر مورد نیاز رآکتور، انرژی کمتر برای گرم کردن و جابجایی راحتتر مواد هضم شده میباشد. از آنجا که قسمت آلی زباله جامد شهری بسیار ناهمگن است، در نتیجه برای بررسی تولید بیوگاز از هر نوع زباله جامد شهری، مطالعات ویژه آن لازم است که هدف این تحقیق میباشد. در این پژوهش هضم بیهوازی حالت جامد قسمت آلی زباله جامد شهری به مدت 30 روز در مقیاس آزمایشگاهی با غلظت مواد جامد 20% برای ارزیابی میزان تولید بیوگاز در شرایط ناپیوسته و مزوفیلیک (بینابین) (37 درجه سلسیوس) انجام شد. با توجه به بالا بودن درصد مواد جامد کل بر اساس نتایج ارزیابی اولیه خصوصیات قسمت آلی زباله جامد شهری (درصد مواد جامد کل 63/30%)، هضم بیهوازی حالت جامد برای مدیریت این ضایعات مناسب است. به منظور بازسازی شرایط واقعی در مقیاس تجاری، هیچگونه مواد افزودنی به رآکتور اضافه نشد. عملکرد راکتور با اندازهگیری روزانه حجم بیوگاز تولیدی و محاسبه میزان تخریبپذیری مواد جامد فرار، مورد ارزیابی قرار گرفت. حجم بیوگاز تولیدی در انتهای فرآیند هضم، مقدار 372 میلیلیتر به ازای هر گرم مواد جامد فرار برای غلظت مواد جامد کل 20% با درصد متان 82/61% (معادل 230 میلیلیتر) به دست آمد. همچنین میزان تخریبپذیری مواد جامد فرار به عنوان یکی از پارامترهای بهرهوری آزمایشات حدود 7/64% محاسبه شد.
حمید محمدی نژاد؛ محمد حسین آق خانی؛ محمد حسین عباسپورفرد؛ عباس روحانی
چکیده
در محیطهای شهری به دلیل محدودیتها و مشکلات خاک در دسترس گیاه، رشد ریشهها محدود میشود. هدف از این پژوهش ساخت و ارزیابی دستگاهی است که بتواند کمبودهای موجود برای ریشۀ درختان را از طریق افزایش تخلخل و نفوذپذیری با تزریق هوا بهبود بخشد. در این تحقیق پس از ساخت دستگاه به وزن 240 کیلوگرم، هوا با توان مصرفی 5/7 اسب بخار و ماکزیمم ...
بیشتر
در محیطهای شهری به دلیل محدودیتها و مشکلات خاک در دسترس گیاه، رشد ریشهها محدود میشود. هدف از این پژوهش ساخت و ارزیابی دستگاهی است که بتواند کمبودهای موجود برای ریشۀ درختان را از طریق افزایش تخلخل و نفوذپذیری با تزریق هوا بهبود بخشد. در این تحقیق پس از ساخت دستگاه به وزن 240 کیلوگرم، هوا با توان مصرفی 5/7 اسب بخار و ماکزیمم فشار هوای تولیدی 12 بار به داخل خاک تزریق و تاثیر استفاده از دستگاه بر تخلخل خاک و نفوذپذیری، به عنوان مهمترین خصوصیات فیزیکی خاک، ارزیابی شد. به کمک روش رگرسیون خطی چندگانه رابطۀ بین متغیرهای مستقل دستگاه شامل فشار هوا در سه سطح (4 ، 8 و 12 بار) و عمق در دو سطح (30 و60 سانتیمتر) و متغیر وابسته تخلخل بررسی شد. نتایج بررسیها نشان داد که یک مدل رگرسیونی معنیداری بین متغیرهای بررسی شده وجود دارد. همچنین خطای تخمین مدل رگرسیونی برابر با 75/1 درصد شد. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان با اطمینان از سامانۀ طراحی و ساخته شده برای تزریق هوا با هدف افزایش تخلخل استفاده کرد.
عباس روحانی؛ مهدی خجستهپور؛ محمودرضا گلزاریان
چکیده
جایگزینی تراکتور یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار برای انجام دادن بهموقع عملیات زراعی است. پیشبینی صحیح هزینههای تعمیر و نگهداری جز اساسی در مدل جایگزینی تراکتور بهشمار میآید. در این مطالعه، از دادههای واقعی هزینههای تعمیر و نگهداری 60 تراکتور دو چرخ محرک در موسسه کشت و صنعت آستان قدس استفاده شد. تراکتورهای ...
بیشتر
جایگزینی تراکتور یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار برای انجام دادن بهموقع عملیات زراعی است. پیشبینی صحیح هزینههای تعمیر و نگهداری جز اساسی در مدل جایگزینی تراکتور بهشمار میآید. در این مطالعه، از دادههای واقعی هزینههای تعمیر و نگهداری 60 تراکتور دو چرخ محرک در موسسه کشت و صنعت آستان قدس استفاده شد. تراکتورهای دو چرخ محرک شامل 17، 10، 28 و 5 تراکتور بهترتیب مسی فرگوسن 285، فیات 445، جاندیر 3140 و جاندیر 4450 بودند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که مدل درجه دوم، بهترین مدل برای پیشبینی هزینههای تعمیر و نگهداری تراکتور است. با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعداد 17850، 18380، 27000 و 27400 ساعت کارکرد تجمعی بهعنوان عمر جایگزینی به ترتیب برای تراکتورهای فیات، مسی فرگوسن، جاندیر 3140، جاندیر 4450 پیشبینی شده است.